Na naszej witrynie stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Kwasy tłuszczowe w diecie budwigowej

Podział tłuszczy

Aby zrozumieć w czym tkwi fenomen diety doktor Budwig należy mieć świadomość występowania zróżnicowanych kwasów tłuszczowych. Chcąc przybliżyć Państwu działanie zdrowych i potrzebnych naszym organizmom tłuszczy, przygotowaliśmy krótki 'wykład' dotyczący tłuszczy.

Podczas gdy z wielu źródeł dochodzą nas słuchy, że tłuszcz (niezależnie od swojej formy, czy jest to margaryna, olej, masło) jest zły i powinien być wykluczony z codziennej diety, liczne badania dowodzą, że zdrowe i dobre tłuszcze są człowiekowi potrzebne, a nawet niezbędne!


Podstawowy podzial tłuszczy, który znamy zapewne jeszcze ze szkoły to podział na tłuszcze zwierzęce oraz roślinne. Niezależnie od tego czy które tłuszcze nazywamy zdrowymi, a które niepożądanymi, wszystkie tłuszcze są specyficzną mieszaniną kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe, które są składowymi tłuszczy pożna podzielić na 3 grupy.


1. Kwasy NASYCONE - tego typu kwasy znajdują się głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, takich jak smalec, tłuste mięso i wędliny oraz masło z mleka zwierzęcego. Kwasy nasycone organizm ludzki traktuje jako ewidentne źródło kalorii, w związku z czym nadmiar kwasów nasyconych może skutkować schorzeniami takimi jak miażdżyca, wysoki poziom negatywnego cholesterolu czy problemy z nadciśnieniem tętniczym. Tłuszcze zwierzęce nie należą do sprzymierzeńców naszych organizmów i należy spożywać ich jak najmniej, a najlepiej unikać.

 

2. Kwasy JEDNONIENASYCONE - do grupy kwasów jednonienasyconych należą między innymi kwasy omega-9. Znaleźć je można przede wszystkim w oleju rzepakowym, arachidowym i w oliwie z oliwek. Ich działanie polega głównie na obniżaniu poziomu cholesterolu. Oleje bogate w kwasy jednonienasycone wykazują silne działanie przeciwmiażdżycowe z uwagi na dużą ilość omega-9 w swoim składzie.

 

3. Kwasy WIELONIENASYCONE - to najważniejsze dla naszego zdrowia kwasy, czyli Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT). NNKT są niezwykle istotne, lecz, co najgorsze - nasze organizmy nie potrafią ich samodzielnie wytworzyć. Kwasy wielonienasycone znaleźć możemy między innymi w tłuszczach roślinnych, takich jak olej lniany oraz olejach rybich. Kwasy nienasycone wspomagają proces budowy błon biologicznych komórek. Ponadto są niezbędne do prawidłowej regulacji procesów fizjologicznych.

 


 

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe dzielimy na kwasy omega-3 oraz kwasy omega-6.

Kwasy OMEGA-3

Kwas ALFA-linolenowy (źródło: www.wikipedia.pl)

Najwięcej zdrowych kwasów Omega-3 zawiera olej lniany zwany olejem wysokolinolenowym. Olej bogaty w kwasy omega-3 wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe jak również według niektórych medyków antynowotworowe. Co najważniejsze - kwasy omega-3 obniżają poziom wolnych trójglicerydów (powodujących miażdżycę) we krwi,a co za tym idzie działają na korzyść całego układu krwionośnego - pomagają obniżyć ciśnienie krwi i zapobiegają arytmii.

W rodzinie kwasów omega-3 wyróżnić możemy trzy typy kwasów: kwas alfa-linolenowy (ALA) zawarty w roślinach oraz kwasy dokozaheksaenowy (DHA) i kwas eikozapentaenowy (EPA) zawarte w rybach.


Kwasy OMEGA-6

Kwas LINOLOWY (źródło: www.wikipedia.pl) Najwięcej kwasów omega-6 znajduje się w oleju słonecznikowym oraz w olejach z winogron i ogórecznika. Działają korzystnie na układ krążenia - skutecznie obniżają poziom cholesterolu w naszej krwi. Do rodziny kwasów omega-6 należą kwas linolowy (LA) znajdujący się w roślinach oraz kwas arachidonowy (AA) znajdujący się w rybach.

 

Izomery Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych

Kwasy NNKT mogą występować w dwóch typach tzw. izomerów - izomer CIS oraz izomer TRANS - izomer CIS to budowa v-ksztaltna cząsteczki kwastów tłuszczowych, natomiast izomer TRANS to kształt prostej linii (bez załamań przy wiązaniach). Izomery CIS są dobre dla człowieka i dzięki nim błony komórkowe organów funkcjonują prawidłowo, natomiast błony komórkowe zbudowane z izomerami trans nie są tak odporne i elastyczne jak błony z izomerami cis.

Właściwy stosunek kwasów Omega-3 i Omega-6

Nasze ciało buduje kolejne komórki używając tego, co my jako żywiciel mu dostarczymy. W zależności od tego na jaką dietę się zdecydujemy, ciało będzie budowało komórki z użyciem izomerów cis lub trans. Z punktu widzenia zdrowia oczywiście bardziej wartościowe są izomery cis, jednak aby dostarczać ciału takich cząsteczek należy przestrzegać prawidłowej diety. 

Organizm ludzki do prawidłowego i optymalnego funkcjonowania potrzebuje obu typów kwasów NNKT. Prawidłowy stosunek omega-3 do omega-6 wynosi 1:3 - jak łatwo policzyć, kwasów omega-6 powinniśmy dostarczać do naszego organizmu w ilości aż 3 razy większej niż kwasów omega-3. Niedobór jednych lub drugich skończyc się może gorszą kondycją organizmu. Podane ilości NNKT to ilości optymalne, które można utrzymać trzymając się pełnowartościowej zdrowej diety bogatej w NNKT.  Jeśli zapewnimy organizmowi prawidłowe ilości kwasów omega-3, kwasy te zapobiegną nadmiernemu wytwarzaniu w organizmie kwasów pochodnych omega-6.

 

 Omega-3 - magiczny składnik diety budwigowej

W diecie budwigowej kluczowe znaczenie odgrywa właśnie niezbędny kwas tłuszczowy omega-3, którego olbrzymie ilości znajdują się w oleju lnianym budwigowym. To właśnie omega-3 sprawiają, że stosowanie oleju lnianego w kuracji komórkowej przynosi tak znaczące efekty. Dzięki regularnemu dostarczaniu organizmowi wartościowych kwasów omega-3 w formie łatwoprzyswajalnego oleju budwigowego,

Czytaj więcej o DIECIE BUDWIGOWEJ

Google+ Autor tekstu: Ania Oksiak-Podborączyńska