Olej lniany – dawkowanie właściwości skład

Zastosowanie oleju lnianego: dla sportowców, w diecie Budwig oraz dla zwierząt

Jak dawkować olej lniany?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Zapotrzebowanie na olej lniany i inne zdrowe składniki u każdego sprawą jest kwestią indywidualną. Możemy mówić o dawkowaniu oleju lnianego w pewnych przedziałach, jednak o tym za chwilę.

Każdy człowiek potrzebuje dostarczać swojemu organizmowi witaminy F

Witamina F to nic innego jak wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Być może nie wszyscy wiedzą, ale istnieją dwa rodzaje takich kwasów nienasyconych – są to popularne kwasy z grupy omega 3 oraz kwasy z grupy omega 6, o których nie jest już tak głośno jak o tych pierwszych. Warto pamiętać o tym, że człowiek potrzebuje dla dobrego samopoczucia zarówno kwasów z jednej jak i z drugiej grupy. Do końca nie wiadomo w jakich dokładnie proporcjach – postuluje się jednak, że zdrowa proporcja to 1:4 czyli 25% z całości dawki wielonienasyconych kwasów tłuszczowych stanowić powinny kwasy omega3, natomiast pozostałe 75% to kwasy omega6.

Nienasycone Kwasy Tłuszczowe stanowią znakomity materiał budulcowy błon komórkowych. Olej lniany zastosowanie odnajduje także jako naturalny składnik obniżający poziom cholesterolu, wspomagający.

 

Jak to wygląda objętościowo?

Zaleca się stosować około 700-750 miligramów kwasów omega6 i 300 miligramów kwasów omega 3. Jak pokazują liczne badania, współczesny człowiek nie dbający przesadnie o zdrowe odzywanie, który nie interesuje się tez dietetyką, przyjmuje tylko 30% z dziennego zapotrzebowania na kwasy omega 3!!!!

Niestety dla człowieka współczesnego, przetworzone pokarmy i zmodyfikowane produkty spożywcze dostarczają człowiekowi codziennie kilka tysięcy razy więcej kwasów omega-6 aniżeli jest to wskazane!

Zaleca się dorosłemu człowiekowi przyjmowanie od 2 do 6 łyżek stołowych oleju lnianego dziennie. Należy jednak pamiętać, że olej lniany jest zdrowy wyłącznie spożywany na zimno! Może być stosowany do smażenia, jednak wtedy traci wszystkie wartości odżywcze.

Zastosowanie oleju lnianego

Stosowanie oleju lnianego ma pomóc w podnoszeniu odporności organizmu, w walce organizmu z przeciwciałami i negatywnymi ustrojami. Olej lniany i zawarte w nim bogactwo regenerują także błony śluzowe przewodu pokarmowego. Co ciekawe, olej lniany ma też działanie rozkurczowe i żółciopędne. Regularne spożywanie oleju lnianego zapewnia także ochronę przed chorobami serca i chorobami naczyń krwionośnych.

Należy podkreślić także fakt, że olej lniany zastosowanie miewa w przypadku schorzeń zewnętrznych. Przypisuje mu się działanie przede wszystkim przeciwzapalne oraz łagodzące. W związku z zawartością licznych składników odżywczych w oleju lnianym, posiada on także właściwości regenerujące. Oczyszcza skórę, wygładza ją, ułatwia leczenie chorób skóry. Naturalnie też natłuszcza i wzmacnia skórę i włosy.

Siemię lniane – nasionko życia

Nasiona lnu od pokoleń znane są ze swych bogatych właściwości. Najważniejszą ich zaletą jest obniżanie poziomu tak zwanego „złego” cholesterolu, zwiększając jednocześnie poziom „dobrego” cholesterolu. Siemię lniane ma zbawienny wpływ na układ krążenia i stan serca.  Dlatego olej lniany to największy sprzymierzeniec zdrowego i silnego serca.

Idealny dla osób aktywnych fizycznie

Stosowanie oleju lnianego zaleca się osobom uprawiającym wysiłek fizyczny. Po spożyciu olej zamieniany jest w energię. Przyspiesza wzrost tkanki mięśniowej bez niepotrzebnego przyrostu tkanki tłuszczowej. Dlatego jest idealny dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy bez redukcji mięśniowej. Ponadto olej lniany poprawia wytrzymałość i wydolność organizmu podczas ćwiczeń, a także polepsza regenerację po intensywnym treningu.

Poprawia samopoczucie

Olej lniany ma pozytywny wpływ na psychikę ze względu na bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Olej składa się w 50% z kwasów tłuszczowych omega-3 – żadna inna roślina nie może się poszczycić tak pokaźną liczbą. Według naukowców tak duża zawartość kwasów omega-3 może poprawiać samopoczucie człowieka oraz leczyć depresje i wahania nastrojów.

Opóźnia starzenie

Włączając do swojej diety olej lniany można zahamować proces starzenia się. Mężczyźni mogą dłużej cieszyć się bujną czupryną i brakiem schorzeń prostaty, natomiast kobiety łagodniej przechodzą menopauzę. Olej lniany ma także korzystny wpływ na stan skóry, która na dłużej zachowuje młody wygląd. Duża w tym zasługa zawartej w oleju lniany witaminy E, powszechnie nazywanej witaminą młodości.

Doskonały dla kobiet w ciąży

Każda przyszła mama powinna włączyć olej lniany na stałe do swojego menu. Zawarte w oleju kwasy omega-3 i omega-6 zapobiegają przedwczesnemu porodowi i jednocześnie zapewniają dziecku wszystkie niezbędne do prawidłowego rozwoju składniki odżywcze oraz wspierają u niego wzrost poziomu  intelektualnego.